I-Hangi Çeşit iman lnsan Hayattnda Etkili olur
II-Allah’a imamn Fert ve Topıum Hayatmdaki Etkiıeri
ı-Hangi Çe#it ıman ınsan Hinyatında Etkili oıur?
A. Bugün müsıüman bir ülkede fenaılğın her çeşidini işıeyebiıen pek çok.
insan vardır. Çevremizde yalan söyıeyen, gıybet eden, aıış verişinde başkasımn
hakkmı içi sızlamadan yiyen, kysurlu bir mall kusursuz gibi satmağa çıkan,
aldatan, kötü söz sarfeden, yiııar yllı kardeşıeri ve akrabaıany}a dargın duran
kimseı. Er görürüz. Bunıar Aılah’a inanan, ahirete inanan müsıümanıardır. Fakat
Aılah’a inanmaıarı, ontara bu fenalıklan terkettirememiştir. ( islami sohbet )
B. Peygamberimizin yaşadlğl devir göz önüne getirildiği zaman, yukarda
saydığımız fenalıkıardan daha fazıasmi rahatııkla yapan pek çok insanın müsıü-
man oıduktan sonra bu fenallklara son verdikıerini, melekıer gibi tertemiz bir
hayat yaşadıklannı, ara sira kimse giirmeden bir fenaılk yaparıarsa cezalannın
verilmesi için kendilerinin başvurdukıanm görüyoruz. Bunıar da cezalannın yann
ahirete kalmaması düşüncesiyıe dünyada cezalarını çekmek isteyen müsıüman-
ıardır.
0 halde şu neticey varıyoruz: Kaıbde bulunan iman kuwetıi bir iman ise,
bu ijmamn insan hayatının her sahasma büyük bir etkisi oıur. Baharin geımesiyle
canıanan, yeşeren ve sonunda meyve veren’ağaçıardaki değişiklik gibi, kalbe
giren imanın da yaptığ öir değişikıik oıur. Insanın konuşmasına, yemesine, içme-
sine, aıışverişine hatta düşünmesine kadar bu imanın biretkisi otur. Iman kuwetıi
değilse, tesir de az oıur. Farkpdiımeyecek derecede hafif otur.
ıı-Aııah’a ımanın Fert ve Topıum Hayatındakı Etkiıerı
A. Aııah Taata’ya inanan tertemiz bir inanca sahip oıur, O’ndan başka bir
varıığm ilah olamıyacağını biıir, taşlara ağaçıara iıahıık sıfatı vermeğe ve batıı
inançıara sarılmağa tenezzüı etmez.
B. Allah Tasta’ya in? nan O’na ibadet mecburiyetini hisseder. Alıah’a
yaphğimız ibadetlerde ise güzel bir tertib ve düzn vardır. Gelişi güze\hareket
yoktur. Her gün yapılan bu ibadetlerdeki intizam, insam tertib ve düzen sahibi
yapar. Aynca Alıah Ta ila’mn yarattrkıannde, mükemmeı bir intizamın buıunuşunu
görmemiz, bizim de tertib ve intizam sahibi olmamızı hatırıatır. Çünkü Alıah temiz
ve tertib sahibi kulıannı sever.
C. Aııah’ın huzu! unda eı bağıayan insan, oradan ayrııır aynlmaz kendini bir
fenaıığm kubağına atamaz. şimdi Allah’ın huzurundan çıktim, biraz sonra yine
0’nun huzuruna varacağlm der. Kur’an-I Kerim’de”Muhakkak ki namaz, çirkin
davranış ve düşüncelerden, fenalıkıardan alıkor.” 14 buyurulur.
…………………….
Aılah Ta&la’mn her şeyi gördügünü, blldigmi ve hesaba çekeceğini bilen
bır müslüman, bıle bıle blr fenallğı ışleyemez. Kimsemn görmediği yerıerde bile bir
fenahk yaprTıası teklıf edlldıgı zaman”Ben Allah’dan korkanm”der ve çekinir.
Aııah’m haram krıdıklarına yaklaşırken ateşe yaklaşmakta olduğunu biıir.
E. Aııah nzası ugrunda bir çok fedakarırklar yapar. çünkü Allah, bir iyiligin
karşlllgında on sevab vereceğini vadetmlştir, Bu sebeple yaphgı iyilikler için,
ınsanlarclan bir kEtfşrllk beklemez. Bir muhtaca yardım ederken, bunun karşıır-
ğmda Aııah’ın, lsendıne daha büyük mük5fatlar vereceği inancmi bester. Bu gün,
yüzyiılarca ewel Alıah rızasl iqin yaptınlmış olan camilere, köprüıere, çeşmelere
Sahlp olmamız, Allah nzasl içın malmi çekinıneden harcayan dedelerimizin iman-
lari sebeblyıedir,
F. Aııah’a inanan, kendi glbi Inanan kimselere karşl kaıbinde bir sevgi
duyar, Çilnkü Alıah, kendine inanan Insantan kardeş yapmıştlr. Peygiamberimiz
de şöyıe buyurmuştur.”Mü’minier birblrini sevmekte, birbirlerine karşı merha-
metll ve $ efkatlı davranmakta bir vicud glbidir. Vicudun bir yeri rahatsrz oıursa, o
vicudun dl¢ ier azalanda rahatsız otur’ (Aynen bunün gibi, bir
mu’minin ba$ ma bır: bela ve muslbet gelirse, diğer mü’minier de rahatsız oıur,
yardimına koşarliar).”16
Bır toplumda fertıer böyle olursa, o toplumda insanlrk duyguln gelişir,
medeniyet anlayışı yokseıır, pek çok huzursuzıuk sebebi kendiliğinden ortadan
kalkar. Allah nzasl ıçin fenallkıardan vazgeçen ve iyiıik yapan insanıann bulun-
duğu yerlerde mahkemelere, fazia iş düşmez. Çünkü hlçbir kimse,”fenaırk yap-
miyor, hep lylllk düşünüyor ve ıyilık yapryor”diyerek mahkemeye verilmez.
ÖZET
Kalbde bulunan iman kuwetli ise m hayatma tesir eder. Değitse tesir etmez.
Peygamberimizin devrindeki müslümanleria bügüniln miıstümanl, an sibi.
Allah inpnan msan tertemiz bir inanca sahip oıur. Bahl düşüncetere zihninde yer
vermez. Iba« i5tiwe ve Allah’ın yarattıklannda gördüğü nizam ve intizam, onu tertibıi ve
ditzenti otmaya clavet eder. O’nun huzurunda el bagıayan insan, hemen bir fenatıga
koşamaz, Nnkil biiez sonra ylne O’nun hiızunıııB varacagmi bilir. Gizlide veya aqtkta bır
tenalrk/B kttrpt kerştya kaldrgi zaman,”B$ n Alldh’dan ttorkarrm”diyerek bu lenalrgı
rışlemekten çekinir.
A//a/}’a marJan, O’nun ahirette verecegi mml» latlan dlişünerek Karşrltk bek/eıne-
den iyitikter yapar, bunun pek gok misaılerl şehirlerimiadeki cam§ ler ve benzeti hayır
kurumiandlr. Aynca kendt gibi Allah’a inananlan kafdeş bilir. Böy bir top¢ umurı pek çok
pmbleml kendiliginden helledilir